وبلاگ و اخبار

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

8 سبک دکوراسیون داخلی پر طرفدار

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی و شناخت ویژگی های هر کدام می تواند به شما کمک کند که سبک مناسب شخصیت و مورد علاقه خود را پیدا کنید.

پس اگر قصد دارید منزل جدیدتان را دکوراسیون کنید یا دکوراسیون قدیمی خود را تغیبر دهید، شناخت انواع سبکهای دکوراسیون داخلی پر طرفدار سال 2021 می تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بدیهی است که سبک های دکوراسیون داخلی در دنیای جدید از مرز 100 مورد عبور می کند، اما از بین این 100 نوع تعداد انگشت شماری هستند که بسیار محبوب شده اند. در این مقاله ما به 8 مورد از محبوبترین آنها اشاره می کنیم و ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

اما قبل از این که به بررسی موارد بپردازیم توضیح مختصری درباره اهمیت شناخت سبک ها در دکوراسیون داخلی می دهیم.

معروف-ترین-انواع-سبکهای-دکوراسیون-داخلی

چرا شناخت سبک ها در دکوراسیون مهم است؟

در این بخش دو پارامتر طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی مطرح می شود. طراحی داخلی در واقع مربوط به بنا و ماهیت کلی محیط می باشد. این بخش قبل از دکور کردن و مربوط به اصول مهندس و علم معماری انجام می شود. اما دکوراسیون مربوط به بخش چیدمان، کم و زیاد کردن یا تغییر مکان اشیاء و عناصر می باشد.

مبحثی که ما در این مطلب به آن می پردازیم بخش دکوراسیون و انواع سبکهای دکوراسیون داخلی می باشد.

در سال های گذشته بسیاری بر این باور بودند که چیدمان منزل از اصول و قاعده خاصی پیروی نمی کند و تماما بستگی به سلیقه افراد دارد. اما در حال حاضر میبینیم که اینطور نیست و سبک شناسی و دکوراسیون داخلی نوعی علم محسوب می شود.

با وجود آنکه سلیقه فردی نقش مهمی را دکوراسیون منزل ایفا می کند اما اصول مهمی هستند که در چیدمان منزل بسیار حائز اهمیت اند و رعایت آن ها امری ضروری محسوب می شود. اصولی که رعایت کردن یا نکردن آن ها منعکس کننده سلیقه شما و همچنین آگاهی از علم دکوراسیون و سبک شناسی است.

عدم شناخت سبک های دکوراسیون داخلی باعث می شود به اشتباه آیتم ها و عناصر مختلف چند سبک را با هم استفاده کنید یا از رنگ های اشتباه استفاده کنید. و همچنین انتخاب اشتباه سبک نامناسب، موجب دلزدگی و خستگی شما از دکوراسیون در بازه زمانی کوتاه می شود.

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

بدیهی است که بررسی هر سبک در این مطلب، خود نیازمند چندین مقاله مختلف است و فقط محدود به یک پاراگراف نمی شود. اما هدف از این مطلب آشنایی با انواع سبک های دکوراسیون محبوب و ویژگی های کلی آن هاست. به همین خاطر در این مقاله به توضیح چند خطی درباره هر سبک بسنده کرده و در آینده هر سبک را به طور کامل و مفید در مقالات جداگانه بررسی خواهیم کرد.

1-سبک مدرن قرون وسطایی

قرون وسطی به دوره ای از تاریخ اروپا گفته می شود که آغاز آن سقوط امپراطوری روم و پایان آن عصر رنسانس است. اما سبک دکوراسیون قرون وسطی دقیقا مربوط به آن بازه زمانی نمی شود. شروع سبک دکوراسیون قرون وسطی مدرن از بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد. درست زمانی که تولید متریال های جدید رونق جدیدی در دکوراسیون داخلی ایجاد کرد و مهاجرت از روستا ها به شهرها بیشتر شد.

این سبک برای افراد آرامی که می خواهند بخشی از گذشته را با تلفیق عصر مدرن به خانه های خود بیاورند مناسب ترین گزینه است. دکوراسیون سبک قرون وسطی مدرن با حال و هوای وینتج و نوستالژی اما نه آنقدر کهنه و کلاسیک، آرامش آن دوران و انرژی عصر مدرن را برایتان تداعی می کند.

دکوراسیون-به-سبک-قرون-وسطی-مدرن
انواع-سبکهای-دکوراسیون-داخلی-سبک-قرون-وسطی-مدرن
سبک-میدچستری-مدرن

 

ویژگی های بارز سبک قرون وسطی مدرن :
  • رنگ های گرم و زمینی مانند نارنجی روشن،زرد آفتابی، قرمز، سبز،فیروزه ای با ترکیب رنگ های خنثی و آرام مانند چوب طبیعی و خاکی برای جلوگیری از خستگی و دلزدگی و همچنین ایجاد تعادل در رنگها پالت رنگی این سبک را تشکیل می دهند. گرچه که شما محدودیتی در استفاده از رنگ های دیگر ندارید اما اگر قصد دارید دکوراسیونی مطابق با این سبک داشته باشید بهتر است از پالت رنگی مخصوص این سبک استفاده کنید.
  • استفاده از اشکال خطی و ساده در عناصر و همچنین معماری داخلی
  • استفاده از در و پنجره های بزرگ
  • طراحی پاسیو داخلی
  • منحنی و هندسی بودن عناصر
  • عدم وجود زرق و برق و تجملات

 

5 اصل مهم در دکوراسیون داخلی که باید بدانید

 

2-سبک صنعتی

سبکی جسورانه و ارگانیک که با تلفیق مدرینه و عناصر قدیمی، فضایی منحصر به فرد به محیط داخلی می دهد.

ریشه شکل گیری این سبک مربوط می شود به اوایل قرن بیستم و انقلاب صنعتی دوم که با تعطیل شدن کارخانه ها و انتقال آنها به کشورهای دیگر، متروکه شدند. اما با افزایش جمعیت و نیاز به محل سکونت بیشتر، این بار همان کارخانه ها تبدیل شدند به محلی برای سکونت.

از همان زمان سبک دکوراسیون صنعتی در بین افراد محبوب شد.

به همین خاطر از بارز ترین ویژگی های این سبک که نه تنها در محیط های مسکونی و بلکه در محیط ها و سازمان های اداری نیز بسیار محبوب است، می توان به محیط هایی با سقف های بلند، پنجره های بزگ و کشیده با قاب های فولادی، استفاده از مصالح ساختمانی بدون هیچ پوشش یا متریال های شبه آن مانند ستون های بتنی یا دیوارهای آجری، استفاده چشمگیر از فولاد و چوب های طبیعی، استفاده از مبلمان با پوشش چرم و استفاده از رنگ های تیره مانند مشکی، خاکستری، قهوه ای،خرمایی رنگ طبیعی چوب و … اشاره کرد.

انواع-سبکهای-دکوراسیون-داخلی--سبک-صنعتی

آشپزخانه-به-سبک-صنعتی

دکوراسیون-سبک-صنعتی-آشنایی-با-سبک-های-دکوراسیون-داخلی

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

3-سبک اسکاندیناوی

منبع الهام و شروع پیشرفت این سبک از اوایل قرن بیستم و از کشورهای دانمارک، سوئد،نروژ، فنلاند و ایسلند بود. در خیلی از مواقع افراد این سبک را با سبک مینیمال به اشتباه می گیرند. که این امر بی دلیل نیست. چرا که می توان به وضوح می توان متوجه شباهات های این دو سبک شد. اما با این حال سبک اسکاندیناوی و مینیمال تفاوت هایی دارند.

به عنوان مثال در دکوراسوین مینیمال بیشتر پایبندی به اصول سبک و رعایت آن ها مطرح است تا ایجاد راحتی و صمیمیت، رنگ ها کاملا خنثی هستند و این ممکن است سرد و بی روح  به نظر رسیدن محیط شود. اما در سبک اسکاندیناوی راحتی و گرمای محیط بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از پالت های رنگی دیگر محدودیتی ندارد و شما به اندازه ای که بتوانید محیط را از بی روحی و سردی خارج کنید می توانید در برخی از المان ها از رنگ های گرم استفاده کنید.

در واقع می توان گفت سبک اسکاندیناوی نمونه منعطف سبک مینیمال است.

گل ها و گیاهان عنصر همیشگی این سبک هستند.

رنگ های مورد استفاده در این سبک مانند سبک مینیمال بیشتر رنگ های خنثی هستند اما بدون محدودیت استفاده از رنگ های دیگر

متریال محبوب این سبک چوب هایی با رنگ های روشن و طبیعی است.

مبلمان در این سبک از نوع راحتی و بافت پارچه ها نرم و لطیف است.

آشنایی-با-سبک-دکوراسیون-اسکاندیناوی

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

سبکهای-دکورایسیون-داخلی-اسکاندیناوی

4-سبک بوهمین

سبک بوهمین یا بوهمیانی برگرفته از سبک زندگی کسانی است که تصمیم گرفتند بدون توجه به صنعت مد و فقط با توجه به فرهنگ و عقایدشان زندگی کنند. شاید بی دلیل نباشد که برخی افراد این سبک را به نوع و سبک زندگی سرخ پوستان شباهت می دهند.

جالب است بدانید کلمه بوهمین به افرادی اطلاق می شود که از لحاظ اجتماعی افرادی نا متعارف هستند و بیشتر کارهای هنری می کند. بوهمین ترکیبی از رنگ های روشن، طرحدار، طبیعی و چندلایه از فرهنگ های مختلف است.

رنگ های استفاده شده در این سبک اغلب رنگ های خاکی و گرم با ترکیب رنگ های خنثی روشن است.

استفاده از فرش ها یا کوسن های با طرح های متضاد و عموما با رنگ های گرمی مانند نارنجی یا قرمز،استفاده از انواع تابلوها یا آویزهای دستساز که هر کدام ریشه باستانی دارند و همچنین استفاده از انواع گیاهان هوازی یا گیاهان با خواص های دارویی، مخصوصا به صورت آویز با انواع نگهدارنده های مکرومه، یا در گلدان های سفالی یا حصیری بسیار رایج است. در واقع گیاهان یکی از عناصر اصلی این سبک محسوب می شوند.

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

انواع-سبک-های-دکوراسیون-داخلی-سبک-بوهمین

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

سبک-دکوراسیون-بوهمین

ویژگی های بارز سبک بوهمین

عناصری مانند مبلمان معمولا طوری هستند که گویی شما را به یاد چیزی در جایی دور می اندازند. این عناصر معمولا در عین سادگی بسیار خاص و یونیک هستند. استفاده از چوب های طبیعی رنگ روشن در این سبک بسیار متعارف است.

در بین انواع سبکهای دکوراسیون داخلی، سبک بوهمین سبکی است که در آن بیشترین استفاده از نور طبیعی توصیه شده. بنابراین پنجره ها در این خانه هایی که با سبک دکوراسیون بوهمین بسیار اهمیت دارند. برای پنجره ها یا از پرده استفاده نمی کنند یا در صورت استفاده ، از انواع پرده های حریر یا توری با ضخامت کم استفاده می شود تا نور به خوبی در تمام محیط جریان داشته باشد.

این سبک از تجملات به دور است و همه چیز در ساده ترین و بی آلایش ترین حالت قرار دارد. در این سبک زندگی، شور و نشاط و آرامش جریان دارد.

5-سبک فارم هوس (روستایی مدرن)

آرام و دلنشین مانند زندگی در یک مزرعه

سبک فارم هوس یا همان خانه های روستایی سبکی است که تمامی رنگ، چیدمان و عناصر شما را یاد حال و هوای سریال خانه کوچک و اوروپا دهه 70 و 60 می اندازد. این سبک بسیار شبیه به سبک روستیک است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

پالت رنگی در این سبک رنگ های خنثی مانند رنگ های بژ،خاکی، رنگ عناصر طبیعی مانند چوب و چند رنگ گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز برای ایحاد تعادل است.

استفاده پارچه های کتان، الیاف های طبیعی، انواع رو تختی یا رو مبلی بافت، پارچه های تارتان و …. از موارد رایج در این سبک هستند.

استفاده از متریال هایی مانند چوب های طبیعی برش خورده و ناتمام، بافت های حصیری و کنفی نیز مانند سبک روستیک در این سبک نیز زیاد است. استفاده از گل های طبیعی، دکوری های قدیمی و به طور کل هر عنصری که یادآور بخشی از دل طبیعت و مزرعه باشد نشانه  های این سبک هستند. شلف های باز نیز به جای استفاده از انواع کمد یا کنسول های درب دار پیشنهاد می شود.

انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

چیدمان-داخلی-سبک-فارم-هوس

سبک-فارم-هاوس

محبوبترین-انواع-سبکهای-دکوراسیون-داخلی-سبک-فارم-هوس

6-سبک روستیک

تفاوت سبک روستیک با فارم هوس را می توان اینطور بیان کرد که سبک روستیک نسبت به سبک مزرعه کمی شهری تر و مدرن تر است. عناصری مانند مبلمان و دکوراسیون نزدیک به سبک کلاسیک هستند و آن سادگی سبک فارم هوس را ندارند.

در این سبک هم مانند سبک فارم هوس از متریال چوب به عنوان عنصر اصلی اسفاده می شود اما چوب هایی به رنگ تیره. طرح های گل گلی جای خود را به طرح های ساده تر و رنگ های خنثی بیشتر با رنگ های قهوه ای، قرمز و … ترکیب می شوند.

اغلب بافت مورد استفاده در این سبک انواع چرم، مخمل و … است. می توان اینطور اظهار کرد که درون مایه ی سبک روستیک، ترکیبی از سبک کلاسیک و فارم هوس است.

چیدمان-به-سبک-روستیک

دکوراسیون-به-سبک-روستیک

سبک-روستیک-در-دکوراسیون-منزل

7-سبک مینیمال

مینیمال یکی از انواع سبکهای دکوراسیون داخلی محبوب و پرطرفدار این روزها

مینیمال فقط یک سبک دکوراسیون یا چیدمان نیست. مینمال یک لایف استایل یا به عبارتی یک سبک زندگی است. شعار این سبک کمتر بیشتر است یا همان (less is more) می باشد. در مفهوم، مینیمال به معنی ساده گرایی است. آغاز این سبک از قرن بیستم میلادی بوده است.

سبک دکوراسیون مینیمال به اصول و پایبندی معتقد است. و شاید در ظاهر کمی شبیه به سبک اسکاندیناوی باشد. اما آزادی آن سبک را ندارد.

پالت رنگی برای این سبک در وهله اول رنگ های سفید و سیاه و بعد تناژ های متفاوتی از این دو رنگ مانند خاکستری، شیری، کرمی و …. می باشد.

در این سبک باید تنها از عناصر مهم و ضروری استفاده کنید و هرگونه اشیاء اضافی را دور کنید. اشکال هندسی مانند دایره، مربع، مستطیل و … در این سبک جایگاه ویژه ای دارند و بیشتر عناصر  دارای طراحی های صاف و ساده یا منحنی هستند.

خرید انواع میز و کتابخانه مینیمال 

شما با انتخاب سبک مینیمال نه تنها باید دکوراسیون بلکه باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. پس اگر فردی هستید که علاقه زیادی به اشیاء، وسایل، لباسها و … قدیمی خود دارید و به هیچ وجه حاضر نیستید از آن ها دل بکنید یا دوست دارید تمامی لوازم و دکوری های خود را در معرض دید قرار دهید به هیچ وجه به سراغ سبک مینیمال نروید.

آشپزخانه-مینیمال

دکوراسیون-منزل-به-سبک-مینیمال

دکوراسیون-منزل-مدرن-و-مینیمال

8-سبک شابی شیک

شابی شیک سبکی از اوایل سال 1980 توسط خانم ریچل اشول آغاز شد. خانم اشول زمانی که دید تجمل در خانه هایی انگلیسی به شدت گسترش یافته و اغلب خانه ها در انگلیس لوکس، اشرافی و پر از تجملات هستند، سعی کرد دکوراسیونی را معرفی کند که بتوان با ساده ترین اشیاء و به دور از تجملات آن را فراهم کرد.

دکوراسیونی که در عین زیبایی هم راحت باشد و هم هر قشری از جامعه بتوانند آن را اجرا کنند.

هرچند که اجرای دکوراسیون شابی شیک در عصر مدرن دکوراسیون مقرون به صرفه ای به نظر نمی آید. و تهیه وسایل آنتیک و دکوریجات قدیمی کار بسیار دشوار و پر هزینه ایست.

همانطور که مشاهده می کنید شابی شبکی عصر مدرن برگرفته از سبک وینتج و کانتری است. مبلمان آنتیک، دکوریجات با متریال سنگ یا سفالی با رنگ های روشن مانند سفید، استخوانی و … ، مبل ها با پایه و دسته های منبت کاری شده، پرده، رو مبلی و رو تختی یا کوسن هایی با پارچه های گل گلی، قلاب بافی، توری و …

استفاده از انواع ظروف چینی با طرح های گل گلی، یا ظروف فلزی یا سنگی آنتیک و کاغذ دیواری های طرح دار  از شاخصه های این سبک است.

پالت رنگی این سبک انواع رنگ های روشن مانند سفید و استخوانی به همراه رنگ های مکمل با تم ملیح و آرام مانند آبی آسمانی و صورتی است.

سبک شابی شیک به عنوان یکی انواع سبکهای دکوراسیون داخلی آرامش و شادی آور یاد می شود. طرفداران این سبک اغلب به حال و هوای توستالژی خانه های قدیمی انگلیسی علاقه مند هستند.

شابی شیک از انواع سبکهای دکوراسیون داخلی

انواع-سبکهای-دکوراسیون-داخلی-را-بشناسید

سبک شابی چیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *