وبلاگ و اخبار

دکوراسیون لابی

دکوراسیون لابی

لابی Lobby در زبان انگلیسی به فضای عمومی در یک ساختمان، هتل یا اداره اشاره دارد که به عنوان یک نقطه تلاقی برای افراد مختلف استفاده می‌شود. این فضا معمولاً در ورودی اصلی یک ساختمان قرار داشته و به عنوان محیطی برای انتظار، گردهمایی یا فضایی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات میان افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکوراسیون لابی یک ساختمان یا هتل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به عبارت دیگر نماینده‌ی کل ساختمان است چرا که این بخش دقیقا جزء راهروی ورودی اصلی ساختمان بوده و تاثیر زیادی بر اولین تجربه افرادی که وارد ساختمان می شوند دارد. به همین خاطر در طراحی دکوراسیون لابی باید نکات مهم و مختلفی را در نظر داشته باشید.

دکوراسیون لابی

طراحی بخش لابی باید هماهنگ با طراحی کلی ساختمان بوده و هر دو بخش از یک سبک پیروی کنند. هر لابی شامل بخش‌های مختلف ورودی، نگهبانی و نشیمن است که در لابی های کوچک اصولا بخش نگهبانی را حذف کرده و فضای بیشتری را به بخش نشیمن اختصاص می‌دهند.

کاربرد لابی در ساختمان

عموما در ساختمان ها تعداد افراد زیادی سکونت دارند. به دلیل بالا بودن تعداد افراد، در هر ساختمان نیازمند فضا و محیطی برای برگزاری جلسات و نشست های مربوط به مسائل ساختمان هستید. بخش لابی ساختمان محیط مناسبی برای تشکیل و برگزاری آن هاست. در ادامه به بیان برخی دیگر از کاربردهای لابی در ساختمان می پردازیم:

پذیرایی و استقبال:

لابی یک ساختمان محیطی برای استقبال افراد و مهمانان است. در این بخش افراد به دلیل داشتن فضای باز، صندلی‌ها و امکانات دیگر می‌توانند در انتظار یا ایجاد قرار ملاقات با دیگران باشند.

اطلاعات و راهنمایی:

قسمت نگهبانی ساختمان هم جزء بخش لابی محسوب می شود و افراد مختلفی که به ساختمان وارد می شوند برای دریافت اطلاعات و گرفتن راهنمایی می توانند به بخش نگهبانی مراجعه کنند. اما همان طور که بالاتر بیان کردیم وجود بخش نگهبانی در تمام لابی ها ضرورت ندارد.

تبلیغات و نمایشگاه‌ها:

برخی از ساختمان‌ها از لابی برای نمایش تبلیغات یا اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند. ممکن است پوسترها یا صفحات نمایش با موضوعات مختلف در این فضا قرار گیرند.

دکوراسیون لابی

فضای کاری مشترک:

در برخی ساختمان‌ها، لابی ممکن است شامل فضای کاری مشترک یا میزهای ملاقات باشد که برای کار کردن یا ملاقات‌های کوتاه مدت استفاده شود.

تزئینات و طراحی:

لابی نشان‌دهنده نخبگی و شخصیت ساختمان است و طراحی و تزئینات آن می‌تواند تأثیر زیادی بر اولین انطباق افراد با ساختمان داشته باشد.

رنگ‌ و نور در دکوراسیون لابی

در طراحی لابی بیشتر از رنگ‌های روشن و ملایم استفاده می شود، چرا که این بخش محلی برای انتظار یا برگزاری برخی نشست ها در ساختمان بوده و قطعا افراد نیاز به آرامش و احساس امنیت در محیط دارند. علاوه بر این استفاده از رنگ روشن باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا موجود نیز می شود، به همین خاطر در لابی ساختمان از کف پوش ها و دیوارپوش‌های رنگ روشن استفاده می شود.

اما می توانید برای یک دست و بی روح نشدن محیط از رنگ های کمی متضاد در مبلمان و سایر وسایل موجود در این بخش استفاده کنید. ایجاد اختلاف رنگ در محیط باعث به وجود آمدن نوعی هارمونی طبیعی شده که به هرچه زیباتر شدن محیط کمک خواهد کرد.

بخش لابی ساختمان باید از نورپردازی مناسبی نیز برخوردار باشد چرا که این بخش در قسمت ورودی ساختمان قرار داشته و نورپردازی مناسب احساس گرما و صمیمیت بیشتری را در محیط ایجاد می کند. برای نورپردازی مناسب می توانید از لوسترها، چراغ‌های دیوارکوب و آباژورها استفاده کنید. همچنین برای زیباتر شدن و برجسته تر کردن محیط استفاده از نورهای مخفی و دکوراتیو در بخش‌های مختلف نیز انتخاب مناسبی است.

مبلمان در دکوراسیون لابی

مبلمانی که برای بخش لابی انتخاب می کنید باید با سبک کلی محیط و سایر اجزا که دکوراسیون این بخش را تشکیل می دهد هماهنگی داشته ‌باشد، تا دید بصری زیباتری را به محیط ببخشد. سبک مبلمانی که برای این بخش پیشنهاد می شود استفاده از مبلمان سبک مدرن بوده که به طورکلی هماهنگی خوبی با فضای کلی ساختمان خواهد داشت.

علاوه بر نوع مبلمان و هماهنگی با محیط باید نحوه‌ی چیدمان آن نیز مدنظر قرار گرفته شود، چیدمان مبلمان نباید به گونه ای باشد که در مسیر رفت و آمد افراد بوده و عبور و مرور را با مشکل رو به رو کند. همچنین مبلمان باید به شکلی چیده شوند که خود باعث تفکیک و  جداسازی مناسب محیط شده و محدوده لابی را مشخص کند.

دکوراسیون لابی

اگر در فضای لابی پنجره هایی رو به محیط بیرون دارید بهتر است مبلمان را در کنار پنجره‌ها بچینید تا افراد در هنگام معاشرت از دیدن مناظر حس خوبی دریافت کنند.

المان‌های طراحی در دکوراسیون لابی

برای طراحی بخش دکوراسیون لابی می توانید از محصولات دکوری متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از گیاهان سرسبز و تازه نه تنها باعث زیبایی هرچه بیشتر فضا شده بلکه احساس طراوت و شادابی خاصی را به محیط می بخشد.

استفاده از مجسمه‌ها، تابلوهای زینتی و سایر ملزومات دکوراتیو تماما گزینه‌هایی است که با توجه به سبک محیط و برای هرچه زیباتر شدن فضا می توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما پیش از اقدام به دکور کردن بخش لابی باید این مورد را مدنظر داشته باشید که به طور کلی لوازم دکوری باید تکمیل کننده و هماهنگ با فضای لابی شما باشند تا باعث ایجاد نوعی هارمونی و زیبایی خاص در محیط شوند.

اما در صورتی که از المان ها و تجهیزات دکوری نامرتبط و ناهماهنگ در بحث دکوراسیون لابی استفاده کنید، نه تنها باعث زیبایی محیط نشده بلکه بیشتر فضا را شلوغ و به هم ریخته نشان داده و در اولین نگاه افراد حس خوبی را منتقل نخواهد کرد.

تفکیک فضای لابی

به دلیل استفاده چند منظوره از لابی، در هنگام طراحی بهتر است چگونگی تفکیک فضا را هم در نظر داشته باشید. یک طراح حرفه ای باید بتواند به کمک هنر و خلاقیت خود به نحوی طراحی بخش لابی را انجام داده که علاوه بر حفظ یک پارچگی لابی تفکیک فضای لابی هم مشهود نبوده و نظر افراد را به خود جلب نکند.

برای جداسازی فضای لابی می توانید از دیوار پوش‌ها یا کف پوش‌های متفاوت، دیوارهای جداکننده، طراحی خاص سقف و همچنین تجهیزات دکوراتیو به شکل هنرمندانه‌ای استفاده کنید.

دکوراسیون لابی

لابی به عنوان نمای ورودی اولین تجربه افراد از یک ساختمان است و بنابراین نقش مهمی در ساخت تصویر و اولین انطباق با محیط خواهد داشت.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجموعه ما از صفحه اینستاگرام سازینه چوب دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *