وبلاگ و اخبار

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

در صنعت طراحی داخلی استفاده از هوش مصنوعی تاثیرات مهم و چشم گیری داشته و طراحان با کمک هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته اند. هوش مصنوعی در طراحی فضا، توصیه‌های طراحی و گرفتن رندر‌های 3 بعدی به کمک طراحان آمده است. این تکنولوژی به طراحان کمک می کند تا به جای صرف وقت برای انجام کارهای تکراری به نوآوری های جدید و خلاقیت‌های بیشتر بپردازند. طراحی داخلی با هوش مصنوعی به وسیله استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشین می‌تواند به طراحان کمک کند تا فرآیند طراحی را بهبود بخشیده و نتایج بهتری به مشتریان خود ارائه دهند. جهت درک بهتر اهمیت این موضوع، بهتر است ابتدا مفهوم هوش مصنوعی را بررسی نماییم.

هوش مصنوعی چیست

قطعا شما هم در رابطه با هوش مصنوعی مطالب متنوع و گسترده‌ای را شنیده اید، امروزه استفاده از هوش مصنوعی به قدری فراگیر شده که در هر صنعت و حرفه ای استفاده از آن به گوش می رسد. اما آیا اطلاعات دقیقی راجع به هوش مصنوعی و کاربردهای چشم‌گیر آن دارید؟ یا به این فکر هستید که در شغل و حرفه‌ی خود از هوش مصنوعی بهره ببرید؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار (AI) یک حوزه علمی و فناوری است که به وسیله‌ی استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی، کامپیوترها را به انجام کارهایی شبیه به یک انسان توانمند تبدیل می‌کند. هدف اصلی هوش مصنوعی این است که به کامپیوترها این امکان را بدهد که اطلاعات را تشخیص داده، یاد بگیرند، اقدام کنند و تصمیم بگیرند بدون اینکه نیاز به برنامه‌نویسی دقیق برای هر وظیفه داشته باشند..

هوش مصنوعی موجب پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های از جمله پردازش تصویر، ترجمه زبان، تشخیص الگوها، یادگیری ماشین و بسیاری از موارد مختلف دیگر شده است. این فناوری در حال توسعه و پیشرفت مستمر بوده و در آینده ممکن است تاثیرات گسترده‌تری در جوامع و صنایع مختلف داشته باشد.

در ادامه چندین نمونه از کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی داخلی را بررسی خواهیم کرد:

  1. تحلیل داده‌ها و شناخت مشتریان :

– هوش مصنوعی می‌تواند از روی داده‌های مشتریان الگو ‌برداری کرده و سلایق و علایق آن‌ها را شناسایی کند. استفاده از این اطلاعات می‌تواند به طراحان در ارائه بهترین طرح‌ها مطابق با سلیقه مشتریان کمک کند.

  1. پیش‌بینی روندها و چگونگی طراحی :

– هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده، روندهای مرتبط با طراحی داخلی را پیش‌بینی کند. که این امر به طراحان کمک می کند تا همواره به روز بوده و طرح‌های ارائه دهند که طرفداران بیشتری در جامعه داشته باشد.

  1. ساخت مدل‌های سه بعدی :

– هوش مصنوعی می‌تواند از روی نقاشی‌ها یا طرح‌های دو بعدی، مدل‌های سه بعدی ایجاد کند که باعث تسریع روند کار طراحان و در نتیجه بازدهی بهتری خواهد شد.

  1. بهینه‌سازی فضا :

– با کمک هوش مصنوعی می توانید حداکثر استفاده را از فضای موجود داشته باشید چرا که هوش مصنوعی می‌تواند بهینه‌سازی‌های مختلفی برای استفاده بهینه از فضا در مکان‌های مختلف ارائه دهد که برای اجرای در محیط‌های محدود و کوچک بسیار مناسب است.

  1. پیش‌بینی مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها :

– هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات محتمل در طراحی را پیش‌بینی کند و راه‌حل‌های ممکن را ارائه دهد. همین امر باعث پیشرفت عملکرد طراحان شده است.

استفاده از هوش مصنوعی به طور کلی در طراحی داخلی باعث بهبود کارایی، دقت و خلاقیت در فرآیند طراحی می‌شود. همچنین، این تکنولوژی می‌تواند به طراحان کمک کند تا به مشکلاتی که ممکن است در طراحی دکوراسیون داخلی وجود داشته باشد، پیش از اجرا پی ببرند.

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی داخلی

استفاده از ربات‌ها و ابزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی همواره رو به رشد بوده و در حال حاضر، تعداد زیادی از شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان در حال توسعه و ارائه ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی برای طراحی داخلی هستندکه در ادامه مطلب، با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  1. Morpholio Board :

   – Morpholio Board یک برنامه موبایل برای طراحان داخلی است که از هوش مصنوعی برای ایجاد نقشه‌ها و مدل‌های سه بعدی استفاده می‌کند. این برنامه امکانات مختلفی از جمله امکانات مرتبط با طراحی فضا، انتخاب رنگ‌ها و مواد و… دارد.

  1. Planner 5D :

   – Planner 5D یک برنامه طراحی داخلی است که از هوش مصنوعی برای ایجاد مدل‌های سه بعدی و تصاویر واقعی از فضاهای داخلی استفاده می‌کند.

  1. AI SpaceFactory :

   – شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شرکت از هوش مصنوعی در طراحی و ساخت خانه‌های سازگار با محیط زیست در سیاره مریخ استفاده می‌کند.

  1. Archilogic :

   – Archilogic یک پلتفرم طراحی داخلی است که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند مدل‌های سه بعدی از فضاهای داخلی ایجاد کند.

  1. DecorMatters :

   – DecorMatters یک برنامه موبایل است که به کمک هوش مصنوعی به کاربران امکان می‌دهد تا فضاهای داخلی را طراحی و مبلمان و تزئینات مورد نظر خود را انتخاب کنند.

6.Havenly :

   – Havenly یک سرویس مشاوره طراحی داخلی است که از هوش مصنوعی برای توصیه‌های طراحی استفاده می‌کند.

  1. RoOomy :

   – RoOomy از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر واقعی از فضاهای داخلی و استایل‌های مختلف استفاده می‌کند.

  1. Designify :

   – Designify یک برنامه موبایل است که از هوش مصنوعی برای ایجاد طرح‌های داخلی استفاده می‌کند و امکانات مختلفی برای انتخاب رنگ‌ها، مواد و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی دارد.

همچنین، بسیاری از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای طراحی داخلی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای کمکی خود استفاده می‌کنند تا به طراحان در فرآیند طراحی کمک کنند. با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی، احتمالاً تعداد بیشتری از این نوع برنامه‌ها و ابزارها با هوش مصنوعی توسعه خواهند یافت. این ابزارها می‌توانند به طراحان دکوراسیون داخلی کمک کنند تا فرآیند طراحی را بهبود بخشند و نتایج بهتری به مشتریان خود ارائه دهند. هرچند، باید توجه داشت که هنوز هوش مصنوعی نمی‌تواند کاملاً جایگزین نقش انسان در طراحی داخلی شود و باید با استفاده هوشمندانه این تکنولوژی به کار گرفته شود.

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

واقعیت افزوده هوش مصنوعی

استفاده از واقعیت افزوده یکی دیگر از کاربردهای مهم هوش مصنوعی است. همه ما به گونه‌ای با واقعیت افزوده سر و کار داشته‌‌ایم ولی نه به شکل حرفه‌ای، شاید برای شما هم دانستن این نکته جالب باشد که به طور مثال استفاده از فیلترهای برنامه اسنپ چت خود گونه‎ای استفاده از واقعیت افزوده است اما تا به حال اطلاعی از آن نداشتید.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا به اختصار (AR) یک فناوری نوین است که اجازه می‌دهد تا اطلاعات دیجیتال و عناصر مجازی به دنیای واقعی اضافه شوند. با استفاده از واقعیت افزوده داده‌ها و تصاویر سه بعدی مجازی در دنیای واقعی به کمک دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل قابل نمایش است.

برخلاف واقعیت مجازی که کاربر را به یک محیط کاملاً مجازی می‌برد، واقعیت افزوده تلاش می‌کند تا اطلاعات مجازی را به دنیای واقعی اضافه کند و تجربه کاربر را بهبود بخشد. به عنوان مثال، در واقعیت افزوده، می‌توانید از دوربین گوشی هوشمند یا دیگر دستگاه‌ها استفاده کنید تا اطلاعاتی مثل متن و اشیاء سه بعدی یا حتی ویدیوهای تعاملی را در فضای واقعی مشاهده کنید.

استفاده از واقعیت افزوده در طراحی داخلی

واقعیت افزوده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرارگرفته است، از جمله این صنایع می توان به طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان اداری اشاره کرد. در طراحی داخلی با کمک واقعیت افزوده می توان طرح‌ها و مدل‌های مد نظر را پیش از طراحی و اجرا، در محیط پیاده سازی کرده و با دید کامل‌تری اقدام به طراحی کنید. به عنوان مثال بررسی این موضوع که آیا رنگ انتخابی برای مبلمان با سایر دکوراسیون منزل شما هماهنگی دارد یا خیر.
با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله با اهمیت هوش مصنوعی در طراحی داخلی در ابعاد مختلف آشنا شدیم پس می توان به این امر، مهر تایید زد که استفاده از هوش مصنوعی و همچنین واقعیت افزوده کمک شایانی به صنعت طراحی خواهد کرد.
بسیاری از طراحان بر این باورند که استفاده از این تکنولوژی به تدریج باعث از بین رفتن زمینه‌های شغل طراحی در دنیای واقعی خواهد شد، اما این باور کاملا اشتباه است. طراحان با استفاده از هوش مصنوعی امکان ساده سازی و بهبود عملکردهای خود را دارند که این امر نه تنها باعث از بین رفتن موقعیت شغلی آن‌ها بلکه دلیلی بر رشد و توسعه کار طراحی است. این فناوری به طور کلی باعث ایجاد خلاقیت و افزایش راندمان و سرعت در امور طراحی داخلی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *