وبلاگ و اخبار

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی به مجموع اقدامات طراحی و تزئین فضاهای داخلی منزل، ادارات و فضاهای تجاری و غیره اطلاق می‌شود. هدف این فرآیند ایجاد یک محیط زیبا، کارآمد و مطلوب در هر نوع فضا است. در طراحی دکوراسیون تلاش بر ایجاد ترکیب و ترتیب درست عناصر در کنار یک دیگر بوده که منجر به ایجاد نوعی توازن و هماهنگی در بین اجزای محیط می شود. وجود فضا با طراحی زیبا و کارآمد از جمله مواردی است که در افراد باعث به وجود آمدن نوعی حس نشاط و سرزندگی شده و در نتیجه باعث افزایش کارایی و بازده افراد می شود.

سبک های دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی با توجه به فضای مدنظر از سبک و طرح ‌های متفاوتی استفاده می شود و این امر کاملا مرتبط با محیطی است که شما قصد اجرا و تغییرات دکوراسیون در آن را دارید. علاوه بر این، انتخاب نوع سبک و نحوه‌ی پیاده سازی آن به سلیقه فرد و شرایط محیط نیز بستگی زیادی دارد. پس در این بخش قصد داریم برای آشنایی بیشتر و بهتر شما با سبک ‌های متفاوت به توضیح کوتاهی در رابطه با هر مورد بپردازیم:

سبک کلاسیک

در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک از طراح‌ها و عناصری با شکوه و زیبا استفاده می‌کنند. این سبک معمولاً با جزئیات دقیق، مواد باکیفیت و طراحی‌های زیبا ارتباط دارد. دکوراسیون کلاسیک با استفاده از اجناس و انتخابات سنتی، طراحی‌های زیبا و باکیفیت را در بر دارد. این سبک اغلب با استفاده از رنگ‌های ملایم و موادی مانند چوب و مخمل همراه است که جلوه خاص و منحصر به فردی را به محیط می دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی

سبک مدرن

دکوراسیون داخلی مدرن معمولاً از طراحی‌های به روز و خاص استفاده می‌کند. خطوط ساده و شیب‌دار، استفاده از فلزات و شیشه و رنگ‌های با طراحی ساده از ویژگی‌های بارز این سبک هستند. همچنین در این طراحی تمرکز بیشتر بر سادگی است مانند استفاده از ساعت‌ها و تابلوهای ساده و طرح‌های انتزاعی، به کارگیری رنگ‌های طبیعی و نیمه تیره همگی از جمله موارد قابل توجه در سبک مدرن طراحی داخلی هستند.

سبک رستیک

این سبک گونه‌ای متفاوت و خاص در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می رود. نحوه‌ی طراحی در سبک رستیک به گونه‌ای است که حس طبیعت را در فرد زنده می کند. موارد اصلی تشکیل دهنده در طراحی دکوراسیون رستیک مواد طبیعی از جمله چوب و سنگ می باشد. تمرکز طراحان در این سبک از طراحی، تلاش بر ایجاد محیطی گرم در عین حفظ عناصر زیبایی شناختی است.

سبک مینیمال

در این سبک، از کمترین و ساده ترین نوع عناصر استفاده می‌شود. فضاهای خالی و روان با رنگ‌های نیمه تیره و خنثی و محدود به چند رنگ اصلی مانند سفید، مشکی،خاکستری و بژ معمولاً در دکوراسیون مینیمال دیده می‌شود.

سبک اکلتیک

این سبک، از ترکیب متناسب اجزای مختلف و گوناگون استفاده می‌کند که از طراحی‌ها، الگوها و عناصر مختلف فرهنگ‌ها و دوران‌های مختلف برخوردار است. در این سبک در عین حال که هر جز درجای قرار دارد گونه ای از درهم ریختگی هم به چشم می خورد. مورد دیگری که در این سبک از طراحی به چشم می خورد تضاد رنگ هاست به نحوی که اصولا در این سبک از رنگ‌ها با یک تناژ مشخص استفاده نمی شود.

طراحی دکوراسیون داخلی

سبک فانتزی

در طراحی دکوراسیون فانتزی از طراحی‌ها و المان‌های غیرمعمول و خلاقانه استفاده می‌شود. رنگ‌های استفاده شده در این سبک بیشتر از دسته رنگ‌های شاد و انرژی بخش هستند. این سبک معمولاً در فضاهای کودکانه یا غرفهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبک صنعتی

دکوراسیون صنعتی یک سبک دکوراسیون داخلی است که از عناصر صنعتی و کارخانه‌ای الهام می‌گیرد و آنها را به یک فضای زندگی یا کار تبدیل می‌کند. این استایل اغلب در فضاهای مسکونی، رستوران‌ها، کافه‌ها، ادارات و حتی فضاهای مربوط به صنعت و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک بیشتر بر روی استفاده از مواد خام مانند بتن، فلزات و چوب سخت تمرکز دارد. در این سبک از طراحی اصولا بیشتر از دیوار‌های بدون تزئینات استفاده می شود تا طراحی صنعتی را تاکید کند.

سبک هنری

اگر علاقمند به هنر و طراحی خاص هستید و ذوق هنری دارید این سبک برای شما انتخاب مناسبی است، در طراحی دکوراسیون هنری تلاش بر این امر است که با استفاده از آثار هنری، تخته‌های نقاشی و عناصر هنری دیگر، احساس خلاقیت و هنر را در فضای داخلی ایجاد کنند. برای اجرای یک دکوراسیون هنری در فضای خود، می‌توانید با انتخاب آثار هنری، توجه به ترتیبات و چیدمان مناسب، استفاده از رنگ‌های مورد علاقه و استفاده از مواد طبیعی و آثار هنری دست‌ساز شروع کنید.

سبک ساحلی

دریا همیشه حس آرامش و زندگی را به همراه داشته است. به همین علت بسیاری از افراد علاقمند به پیاده سازی این طرح در فضای مورد نظر خود هستند. این سبک با استفاده از رنگ‌های آبی و سفید، عناصری مرتبط با دریا و ساحل، احساس آرامش و تازگی را به فضا می‌بخشد.
سبک‌های عنوان شده در این مقاله بخشی از سبک‌های مطرح و پرکاربرد در صنعت طراحی بودند. اما شما فقط محدود به استفاده از این سبک طراحی نیستید چرا که طراحی دکوراسیون داخلی دارای ابعاد متنوع و متفاوتی است که شما به راحتی این امکان را دارید که با در نظرگرفتن سلیقه و علاقه مندی شخصی خود حتی با ترکیب سبک‌های مختلف سبک جدیدی و منحصربه فردی را پیاده سازی کنید.

مراحل شروع طراحی داخلی

پیش از شروع فرایند طراحی، طراح داخلی در اجرای پروژه‌های مختلف از مراحل متعددی عبور خواهد کرد. که در هر بخش با توجه به سبک طراحی مدنظر، فضای موجود و حتی زمان در دسترس اقدامات خاص و متفاوتی را پشت سر می گذارد. اما به طور کلی می توان مراحل عمومی و یکسانی را برای اکثر پروژه‌ها در نظر گرفت.
در مرحله ابتدای و شروع پروژه شما با طراح قرار ملاقات و مشاوره‌ای را هماهنگ می کنید، این مرحله ابتدایی است تا طراح نیازها، سلیقه‌ها و اهداف طرح را بشناسد. در این مرحله، معمولاً اطلاعاتی در مورد مساحت مکان، سبک طراحی مورد نظر و بودجه دریافت می‌شود.
بعد از نهایی شدن مراحل اول و به نتیجه رسیدن آن طراح با بررسی اطلاعات در دسترس و تحلیل موارد، الزامات پروژه را بررسی کرده و با توجه به آن شروع به برنامه ریزی می کند. پس از گذراندن مراحل اولیه و بررسی پیش نیازهای لازم فرایند طراحی شروع می شود:

طراحی اولیه

اصولی ترین و مهم ترین بخش هر طراحی، طراحی اولیه پروژه است. در این مرحله، طراح با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی مختلف، با توجه به اطلاعات دریافتی از مشتری نقشه‌های اولیه را ارائه می‌دهد. این نقشه‌ها شامل یک شمای کلی از پروژه مدنظر مانند طراحی‌های داخلی، پلان‌های فضا و برخی ایده‌های اولیه در مورد استفاده از مواد و رنگ‌ها می‌شود.

طراحی نقشه‌های دقیق و مفصل

پس از ارائه طرح اولیه و تایید مشتری در رابطه با طرح، طراح نقشه‌های دقیق‌تر و مفصل‌تری را تهیه می‌کند که اصولا این طرح ،طرح نهایی برای پروژه محسوب شده و پس از آن تغییری در نقشه ایجاد نمی شود. اما در مواردی ممکن است حتی در بخش‌های نهایی و پایانی مشتری بنا به دلایلی خواستار ایجاد برخی تغییرات در ساخت و اجرای پروژه شود. نقشه‌های نهایی و دقیق طراحی شده شامل ابعاد دقیق، مشخصات مواد، جزئیات ساختاری و… می باشند.

انتخاب مواد و تجهیزات

پس از نهایی شدن تمامی شرایط و ارائه نفشه نهایی، حال طراح در این مرحله باید به بررسی مواد مورد نیاز مانند کفپوش، پوشش‌های دیواری،رنگ، مبلمان، نورپردازی و… بر اساس نقشه‌ها و مشخصات فنی اقدام کند. البته لازم به ذکر است تمامی این موارد با تایید مشتری و مطابق با سلیقه شخص انتخاب می شود.

آغاز ساخت و اجرای پروژه

پس از تایید نقشه‌ها و تهیه مواد، مرحله اجرایی آغاز می‌شود. این مرحله آغاز بخش عملی پروژه محسوب می شود که کار طراح تقریبا به صورت میدانی به پایان رسیده و به بخش اجرایی واگذار می شود. اما این به این معنا نیست که دیگر طراح دخالتی در پروژه ندارد. حضور طراح تا پایان مراحل اجرا و پیاده سازی طرح حائز اهمیت است. این مرحله شامل موارد اجرایی از جمله: ساخت، نصب تجهیزات، دکوراسیون داخلی و…می باشد.

نظارت و کنترل کیفیت

همانطورکه قبلا اشاره کردیم حضور طراح درتمامی بخش‌های پروژه بسیار مهم است در مراحل تقریبا نهایی، طراح به عنوان مدیر پروژه، نظارت بر فرآیند اجرا و کنترل کیفیت را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که پروژه بر اساس طرح و نقشه‌های تصمیم‌گرفته شده پیش می‌رود و خللی در کار ایجاد نشود.

تحویل و ارزیابی نهایی

در نهایت پس از گذراندن تمامی مراحل ذکر شده و چک کردن تمامی شرایط پروژه به نتیجه رسیده و کار به اتمام می رسد، مرحله نهایی شامل تحویل پروژه به مشتری و ارزیابی نهایی پروژه از ابعاد مختلف است تا طراح مطمئن شود نتیجه کار مطابق با نقشه و طراحی انجام شده به سرانجام رسیده است.
با توجه به نکات و مراحل ذکر شده مبحث طراحی داخلی علاوه بر جذاب و دلنشین بودن دارای بخش‌ها، مراحل و جزئیات متعدد و نکات ریز و قابل تاملی است. پس در نظر داشته باشید در طراحی داخلی وجود طراح حاذق و کاربلد از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به طراحی در رابطه با طراحان مختلف، طرح‌ها و نقشه‌ی طراحی مدنظر اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و سپس اقدام به شروع طراحی کنید. همچنین در طراحی داخلی استفاده از بهترین متریال که دارای کیفیت و دوام بالایی باشند از جمله نکات دیگری است که باید مدنظر داشت.

طراحی دکوراسیون داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *