وبلاگ و اخبار

ترندهای طراحی دفتر کار

ترندهای طراحی دفترکار

ترندهای طراحی دفتر کار در سال‌های اخیر همواره در حال تغییر بوده و کسب‌و‌کارها شروع به ایجاد تغییرات در فضای اداری خود کرده‌اند. هر‌ساله سعی بر آن شده است که در طراحی‌های فضای داخلی ابداعاتی صورت گیرد تا کارکنان حس خوشایندی را تجربه کنند و بهره‌وری محیط کار افزایش یابد.

دکوراسیون دفتر و ادارات یک مولفه‌ی مهم زندگی اداریست و نباید نادیده گرفته شود. اگر شما به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی در سال جدید هستید یا صرفا علاقه‌مند به ایده‌های طراحی دفتری هستید این مقاله مناسب شماست. در ادامه به بررسی و بیان ویژگی‌های ترندشده فضای اداری پرداخته می‌شود.

 ویژگی‌های ترند شده فضاهای اداری

فضاهای چند منظوره

این ایده فقط مربوط به سال جدید نیست. در چند سال اخیر بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها سعی کرده‌اند که خود را با فضاهای چندمنظوره وفق دهند. دیگر روزهای کاری و خلاقیت‌های انفرادی به سر رسیده است و شرکت‌ها به دنبال کار‌ گروهی کارکنان در یک فضای مشترک که الهام‌بخش افکار خلاق و همکاریست هستند.

مهم‌ترین جنبه‌ی فضاهای چند منظوره و پلان‌های باز اداری بالا بردن و توانایی انجام چندین کار است که نیاز به تجهیزات مختلفی برای انجام آنها وجود دارد، این جنبه مهم‌ترین مقدمه‌ای است که برای فضاهای چندمنظوره در نظر گرفته می‌شود.

ترندهای طراحی دفترکار

میزهای اداری، فضاها و پارتیشن‌های متحرکی را در نظر بگیرید که می‌توانید به راحتی در فضای اداری خود و براساس کاری که در دست دارید تغییر دهید. فضای اداری متحرک به کاربران اجازه می‌دهد که خلاقیت‌ها را بدون هیچ درنگی جامه عمل بپوشانند.

مواد اولیه‌ی سبز

با افزایش نگرانی‌ها در مورد آلودگی محیط زیست و کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال 2021، بعضی از کسب‌و‌کارهای دوست‌دار محیط‌ زیست خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی در طراحی دفترکار و استفاده از مواداولیه پایدار کرده‌اند.

ترندهای طراحی دفترکار

در نتیجه، مبلمان قابل بازیافت، تجهیزات دست دوم و گیاهان طبیعی راه خود را در طراحی‌های سبز باز کرده‌اند. همچنین کسب‌و‌کارها روش‌های را بکار می‌گیرند تا مصرف انرژی را بهینه کنند. این امر سبب می‌شود که مقدار دودهای مضرر و آلوده که دراتمسفر پخش می‌شوند کاهش یافته و شما به یک محیط اداری خیلی گرم یا سرد قدم نگذارید.

رنگ‌های روشن

بر طبق نگرش مرسوم گذشته، دردفاتر اداری، کار و فعالیت بر شکل دفتر اولویت دارد. استفاده از رنگ‌های خاکستری تیره، سفید و سیاه در دفاتر اداری بسیار رایج هستند. اما امروزه کارفرمایان تمایل دارند که کارمندان با رغبت بیشتری وارد فضای کاری خود شوند. یکی از کارهای را که می‌‌توان برای این امر انجام داد استفاده از رنگ‌های روشن است.

ترندهای طراحی دفترکار

نورپردازی

 نورپردازی طبیعی، رنگ‌های ملایم، مبلمان دنج و راحت جزئیات مهمی در طراحی داخلی هستند که کارفرمایان با بکارگیری این جزئیات می‌توانند محیطی گرم، خوشایند و ایمن را برای کارکنان خود فراهم آورند.

تکنولوژی‌های هوشمند

جهان به سرعت در حال تغییر است. اغلب افراد ماشین‌های اتومات دارند و یا می‌توانند چراغ‌های خانه ‌خود را از راه دور کنترل کنند. روند تغییرات در سال‌های اخیر به سرعت بوده که این خود نتیجه‌ی ابداعات می‌باشد. اگر ساختمان‌های اداری بخواهند در این عرصه بمانند، باید خود را با این تغییرات، هماهنگ و هم‌سو کنند.

خوشبختانه، راه‌های بسیاری برای هم‌سوی با تغییرات پیش‌رو توسط شرکت‌های متخصص ارائه شده‌اند که  زندگی کاری کارکنان را بسیار آسان‌تر می‌کنند. به طور مثال تکنولوژی‌های مایکروسافت این اجازه را به شما می‌دهند تا اتاق‌های جلسه را به صورت دیجیتالی رزرو کنید.

ترندهای طراحی دفترکار

استفاده از تکنولوژی به تصمیمات برنامه‌ریزی آینده کمک می‌کند، زیرا کارفرمایان توانایی نظارت بر نحوه و زمان استفاده از فضاهای اداری خود را خواهند داشت.

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. وسایل هوشمند با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و سیستم‌ها می‌توانند به طور خودکار چند گزینه برای انتخاب شما بگذارند و همه چیز را قبل از ارائه با معیارهای داده شده بسنجند. انتقال به دنیای در حال پیشرفت دیجیتال معمولا زندگی ما را بهتر می‌کنند. شرکت‌های که نوآوری دارند و به روش‌های مشتری مداری دیجیتالی روی ‌می‌آورند موفق‌ترند.

در دفاتر آینده، کارهای بیشتری را می‌توان درمدت زمان کمتری انجام داد. ایجاد اکوسیستمی از پلتفرم ها (سکوها)، ارتباطات و فناوری برای محیط‌های کاری هوشمند ضروری است تا امکان را برای روش‌های کار خلاق‌تر، کارآمدتر و انعطاف پذیر‌تر برای کارمندان و کارفرمایان فراهم ‌کنند. علاوه بر این، به کارکنان امکان کنترل محیط کارشان را می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا مستقل‌تر کار کنند و تصمیمات خود را بهتر بگیرند.

ترندهای طراحی دفترکار

در تجهیز دفتر کار حتما از برخی لوازم جانبی ارگونومیک و مناسب جهت بهبود وضعیت بدن استفاده کنید. استفاده از میزهای اداری دوکاره و استاندارد (‌میزهای که کاربر بتواند هم به صورت ایستاده و هم نشسته از آنها استفاده کند.) تا صندلی‌های اداری ارگونومیک می‌توانند سلامت کارکنان را تضمین کنند.

طراحی بیوفیلیک (Biophilic design)

طراحی بیوفلیک همان گنجاندن طبیعت در طراحی داخلی است. منظور از این طراحی، قرار دادن هرعنصر طبیعی است که شامل اضافه کردن گیاهان تا سبزه و یا موادی مانند چوب و سنگ می‌باشد.

ترندهای طراحی دفترکار

طراحی آکوستیک

در طراحی های جدید سعی برآن است که فضاهای اداری را تا حد امکان به صورت عایق صدا بسازند تا محیط مطلوب‌تری را برای استفاده کارمندان ایجاد کنند. فراهم آوردن چندفضا که کارمند حق انتخاب را برای کار در آنها داشته باشد فضای اداری موثر‌تری را به‌وجود می‌آورد. همچنین عملکرد بهترکارکنان را به دنبال خواهد داشت.

ترندهای طراحی دفترکار

کارفرمایان متوجه این مهم شده‌اند که باید یک محیط اداری مطلوب را برای کارکنان خود فراهم آورند تا سطح تمرکز آنها افزایش یابد. فضاهای اداری در حال تغییر هستند و طراحی‌ها نیز با آنها تغییر می‌کنند. دیگر روزگار اتاقک‌های کاری کوچک و شلوغ تمام شده‌است. در محیط‌های کاری جدید، فضاهای انعطاف‌پذیر، طراحی‌های بیوفیلیک و تکنولوژی‌های ارتباطی به مشاغل این اجازه را می‌دهند تا محیطی بسازند که نیازهای کارکنان خود را تامین کنند.

اتاقی برای تمدد اعصاب و بازیابی انرژی

سلامت روان و مراقبت‌ از خود هیچ زمانی مانند حالا مهم نبوده‌است. به همین دلیل در طراحی‌های جدید، اتاق مدیتیشن و بازیابی انرژی گنجانده شده است. این اتاق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به کارمندان فضای آرامی را برای استراحت، مدیتیشن و بازیابی انرژی و توان می‌دهند.

ترندهای طراحی دفترکار

در این گونه اتاق‌ها اغلب تشک یوگا، ننو، صندلی‌های ماساژ، نیمکت و گیاه وجود دارد. اتاق‌های مدیتیشن خستگی را از بین می‌برد، سطح استرس را کاهش می‌دهد و عملکرد شغلی را بهبود می‌بخشد. بعلاوه، بعضی از کارفرمایان متوجه شده‌اند که اتاق‌های مدیتیشن باعث سرزندگی و افزایش خلاقیت نیز می‌شود.

اتاقک‌های کاری

ویژگی دیگری که در طراحی‌‌های‌ ترند شده لحاظ می‌شود، طراحی اتاقک‌های کاریست. گاهی اوقات کارمندان نیاز دارند که یک تماس تلفنی داشته باشند و یا در یک ویدئو کنفرانس شرکت کنند. این اتاقک‌های کاری عاری ازهر گونه صدا، مزاحمت‌های بصری و … است، به طوری‌که به کاربر اجازه‌ی تمرکز بر روی کارش را می‌دهد.

طراحی‌های جدید محیط کار این مطلب را بیان می‌کنند که نقش فضاهای کاری فقط انجام دادن کار نیست بلکه محیطی برای پرورش ارتباطات، همکاری و رشد است. اتاقک‌های کار و مکان‌های مدیتیشن به طور چشمگیری بر کارایی محیط کار تاثیرگذار است.

ترندهای طراحی دفترکار

دفتر کار نقش مهمی را در آینده‌ی کسب‌و‌کار دارد. این مطلب بستگی به کارفرمایان دارد که چگونه احتیاجات کارمندان خود را فراهم و محیطی را برای کارکنان و تیم خود ایجاد ‌کنند تا آنان کار خود را با دقت وتمرکز بالا انجام دهند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات محل کار

تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پرداختن به هزینه‌ها و عملکرد بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که 75 درصد از کارکنان ادعا می‌کنند که اطلاعات و داده‌ها کلید دستیابی به اهداف استراتژیک آنها است.

در محیط‌کارکارمندان و مراجعه‌کنندگان با موقعیت‌های زیادی مواجه می‌شوند که این موقعیت‌ها می‌توانند بر نحوه تجربه‌ی افراد از محیط تأثیر‌گذار باشند. این موقعیت‌ها عبارتند از دما، کیفیت نور، در دسترس بودن محل‌های کار و اتاق ملاقات، اتاق استراحت، ایمنی و بهداشت، گزینه‌های پذیرایی،ارائه اطلاعات و بسیاری موارد دیگر. کارفرمایان ارائه یک محیط دلپذیر و الهام‌بخش را مهم می‌دانند جایی که افراد بتوانند استعدادها و خلاقیت‌های خود را نشان دهند.

ترند دفترکار

از داده‌های موجود، می‌توان بینشی در مورد نحوه استفاده از دفترکار داشت. به این ترتیب انتخاب‌ها هوشمندانه‌تر، پایدارتر و یا کارآمدتر خواهد بود. مثلاً وقتی همه در حال برنامه‌ریزی برای هفته کاری خود هستند، رفت‌و‌آمدهای دفتر، عدم برخورد افراد و اشتراک‌گذاری میزها چگونه مدیریت می شود؟

مکان‌های کاری مبتنی بر داده‌ها بینشی در مورد عملکرد محل کار، میزان رفت‌و‌آمد و استفاده از محل را ارائه می‌دهد. جمع‌آوری داده‌ها به تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر واقعیت و داده محور برای توسعه روش‌های جدید کار کمک می‌کنند. به این ترتیب می‌توان یک محل کار مطمئن و موثر ایجاد کرد.

ترند طراحی دفترکار

 به طورکلی، یک دفتر کار باکیفیت، سالم، پایدار و پویا جایی است که همه چیز طوری طراحی شده است که خلاقیت در آن جرقه ‌زند، همکاری پرورش یابد و به روش کار کارمندان احترام گذاشته ‌شود. بنابراین اگر شما می‌خواهید که محیط اداری خود را در آینده‌ای نزدیک دوباره طراحی کنید بهتراست نکات گفته شده در بالا را حتما در نظر داشته باشید.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجموعه ما از صفحه اینستاگرام سازینه چوب دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *