وبلاگ و اخبار

8 ترفند برای چیدمان کتابخانه‌ها

نحوه‌ی چیدمان کتابخانه امر بسیار مهمی است.چه یک کتابخانه اداری داشته باشید یا یک گوشه دنج خصوصی برای مطالعه‌، هشت ترفند زیر به شما کمک می‌کند تا کتابخانه شما به یک ویترین جذاب تبدیل شود.

کار خود را با خالی کردن کتابخانه خود آغاز کنید

قبل از پیاده کردن ایده‌ی کتابخانه اداری خود نفسی عمیق بکشید و کتابخانه‌ی خود را خالی کنید. فضای خالی کتابخانه به شما اجازه می‌دهد تا طرح مورد نظر خود را در این فضای خالی مجسم کنید. در کنار آن فرصت تمیزکاری و گردگیری قفسه‌ی کتاب خود را خواهید داشت. خالی کردن کتابخانه روشی جدید برای ایده‌پردازی است.

هنگامی که کتابخانه خود را خالی کردید، فضای موجود را بررسی و در ذهن خود تصور کنید که می‌خواهید کتابخانه شما چگونه به نظر برسد.

سبک کلی و تِمی را که می‌خواهید داشته باشید در نظر بگیرید. آیا به دنبال یک ظاهر مینیمالیستی و در عین حال مدرن هستید یا یک فضای دنج و انتخابی را دوست دارید؟ این مرحله اولیه، زمینه را برای اجرای یک ایده موفق و شیک فراهم می‌کند.

یک پس زمینه به کتابخانه‌ی خود اضافه کنید

برای افزودن بُعد و سبک به کتابخانه خود، باید پس زمینه‌ای در محل ایجاد کنید که مکمل دکوراسیون دفتر شما باشد و بتواند به فضای شما عمق دهد. می‌توانید با رنگ آمیزی تخته پشتی کتابخانه یا استفاده از کاغذ دیواری با الگوهای ظریف به این هدف برسید.

چیدمان کتابخانه

مطمئن شوید که یک رنگ خنثی را برای ظاهری کلاسیک و جاودانه انتخاب کرده‌اید. نکته کلیدی این است که رنگ‎‌های پس زمینه اقلام روی ردیف‌های کتابخانه را برجسته‌تر کنند و آنها را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

با اشیاء و دکوری‌های بزرگ شروع کنید

هنگام اجرای ایده‌های کتابخانه اداری، با قرار دادن اشیاء بزرگ‌تر و بلندتر شروع کنید. این اشیاء شامل مبلمان، لوازم جانبی و قطعات تزئینی بزرگ‌تر است. این عناصر مهم، پایه‌ای برای بقیه طراحی شما خواهند بود و ترکیبی متعادل را ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، قرار دادن یک صندلی ارگونومیک در یک طرف کتابخانه می‌تواند هم سَبک و هم راحتی را در فضای اداری شما ایجاد کند. از طرف دیگر، یک میز ایستاده یا مجموعه‌ای از لوازم اداری ظریف می‌تواند حس کاربردی بودن فضا را به طراحی اضافه کند.

چیدمان کتابخانه

با قرار دادن قطعات بزرگتر در ابتدای چیدمان، می‌توانید تجسم بهتری از فضا و اشیاء باقی مانده داشته باشید و دریابید که چگونه می‌توانید اقلام باقی مانده را با چیدمان موجود هماهنگ کنید. این روش مانند تکمیل یک پازل است و هر قطعه متناسب با فضا جای‌گذاری خواهد شد.

جاهای خالی را پر کنید

با قرار دادن اقلام بزرگتر، وقت آن است که جاهای خالی را با اشیا و کتاب‌های کوچک‌تر پر کنید. ایده‌ها و طراحی‌های کتابخانه‌ها را در اینترنت جستجو کنید و تا خلاقیت و ایده‌پردازی خود را بهبود بخشید.

چیدمان کتابخانه

فضاهای بین اقلام بزرگتر را با دکوری‌های مینیاتوری پر کنید تا از خالی بودن کتابخانه اداری خود جلوگیری کنید. حواستان به چیدمان باشد؛ بافت‌ها، رنگ‌ها و ارتفاع‌های مختلف را با هم ترکیب و هماهنگ کنید تا از نظر زیبایی‌شناسی حس دلپذیری را به مراجعین القا کنید.

کتابخانه خود شلوغ نکنید

در حالی که نمایش کل مجموعه کتاب شما ممکن است وسوسه انگیز باشد، مراقب باشید قفسه‌های کتاب خود را بیش از حد پر نکنید. پر کردن بیش از حد ردیف‌های کتابخانه می‌تواند آن را بسیار نامرتب نشان دهد و بر زیبایی‌ کتابخانه تأثیر منفی بگذارد.

چیدمان کتابخانه

در عوض، مجموعه‌ای از کتاب‌ها و وسایل دکوری را انتخاب کنید که با سبک و موضوع شما همخوانی دارد. رویکرد هر چه کمتر، بهتر را بپذیرید. انجام این رویکرد در چیدمان کتابخانه باعث دیده شدن بهتر اشیاء درکتابخانه می‌شود.

استفاده از بوک‌اِند‌ها و جداکننده‌ها ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای نظم‌دهی کتابخانه دفترکار شما هستند.

اجازه دهید کتاب‌ها دو وظیفه را انجام دهند

کتاب‌ها فقط برای خواندن نیستند. آنها می‌توانند به عنوان عناصر طراحی عمل کنند و به کتابخانه‌ها سازماندهی و جذابیت ‌بخشند. پس همانطور که مجموعه کتاب خود را در کتابخانه مرتب می‌کنید، فراتر از چیدمان عمودی سنتی فکر کنید.

کتاب‌های خود را به دو روش عمودی و افقی بر روی هم قرار دهید تا نمایشی جذاب از کتاب‌ها به وجود آید.

چیدمان کتابخانه

رنگ جلد کتاب‌ها نیز به زیبایی کتابخانه شما می‌افزایند. برای ایجاد تم‌های دلپذیر در کتابخانه دفتر خود، کتاب‌ها را بر اساس رنگ مرتب کنید. یک چیدمان رنگی که به خوبی سازماندهی شده باشد می‌تواند در نظرها عالی به نظر برسد، مهمانان شما را تحت تاثیر قرار دهد و ظاهر کلی دفتر شما را بهبود بخشد.

به اندازه کتابخانه خود توجه کنید

بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که اندازه کتابخانه در تزئین و تبدیل آن به یک ویترین جذاب بسیار مهم است.

به عنوان مثال، اگر کتابخانه‌ای بلند دارید، وسایل دکوری دارای ارتفاع را برای پرکردن موثر فضای عمودی در آن قرار دهید. از طرف دیگر، اگر کتابخانه ای با ارتفاع کم دارید، روی قطعات کوچک‌تر تمرکز کنید تا کتابخانه‌ی اداری شما را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

چیدمان کتابخونه

با ارتفاع کتاب‌ها و وسایل تزئینی بازی کنید تا کتابخانه ظاهری خسته‌کننده نداشته باشند. کتاب‌ها و قطعات دکوری بلندتر را در کناره‌ها یا لبه‌های ردیف کتابخانه قرار دهید تا با حرکت به سمت مرکز به تدریج از ارتفاع قطعات کاسته شود. این تکنیک یک چیدمان بصری پویا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود قفسه‌ی کتاب‌های دفتر شما جذاب شود.

کتابخانه دفتر خود را ارزیابی کنید

هنگامی که چیدمان سازماندهی کتابخانه اداری خود را به پایان رساندید، برای ارزیابی آن یک قدم به عقب بردارید. در فاصله‌ای مناسب از کتابخانه بایستید و آرایش کلی کتابخانه را بررسی کنید. مطمئن شوید که بین وسایل دکوری و تزئینی شما حس انسجام و هماهنگی جریان دارد.

نقاط کانونی و تعادل بصری طراحی خود را در نظر بگیرید. آیا چشم شما به طور طبیعی از یک بخش به بخش دیگر حرکت می‌کند و زیبایی هر موردی که با دقت قرار داده شده است را درک می‌کند یا باعث حواس‌پرتی شما می‌شود؟

چیدمان کتابخانه

از اجرای ایده‌های خلاقانه یا نوستالژیک کتابخانه دفتر خود نترسید. هر زمانی که خواستید می‌توانید وسایل و قطعات دکوری را جابه‌جا و یا عوض کنید.

به یاد داشته باشید که چیدمان و سازماندهی کتابخانه یک فرآیند در حال تکامل است و ممکن است بخواهید گهگاهی چیدمان را تغییر و یا بروز کنید.

کلام آخر

طراحی و ایده پردازی قفسه کتاب شکلی از هنر است که نیاز به رویکردی متفکرانه و خلاقانه دارد. امید است با هشت ترفند یاد شده در این مقاله که توسط متخصصان و طراحان داخلی استفاده می‌شود، بتوانید ایده‌های کتابخانه اداری خود را به واقعیتی تبدیل کنید، طوری که  سبک و شخصیت منحصر به فرد شما را منعکس کند.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجموعه ما از صفحه اینستاگرام سازینه چوب دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *